Zamknij
REKLAMA

Przygotowanie i realizacja S10 w regionie przyśpiesza

09:38, 04.07.2018 |
REKLAMA
Skomentuj

Droga krajowa nr 10 łączy Szczecin bezpośrednio z Warszawą. Trasa ta docelowo ma mieć od Szczecina do Warszawy klasę drogi ekspresowej. Obecnie na całym odcinku tej drogi w województwie zachodniopomorskim trwają prace projektowe lub realizacja robót budowlanych. S10 jest też przygotowywana do realizacji w kolejnych latach na terenie pozostałych województw. Trasa ta stworzy nowe połączenie w relacji wschód – zachód, obecnie na północ od autostrady A2 brak jest takiego połączenia. - Podjęte w ubiegłym roku przez rząd decyzje o przyznaniu pieniędzy w kwocie niemal 20 milionów złotych na prace przygotowawcze pozwolą na osiągnięcie gotowości do ogłoszenia przetargu na realizację brakujących odcinków S10 w roku 2021 – mówi wicewojewoda zachodniopomorski Marek Subocz. - W marcu tego roku podpisaliśmy umowy na prace projektowe dla całego odcinka od Szczecina do Piły, razem to 114 kilometrów drogi ekspresowej – informuje Łukasz Lendner dyrektor GDDKiA O/Szczecin. Warto również podkreślić, iż obecnie trwa budowa obwodnicy Wałcza, a na obwodnicy Kobylanki zakończyły się prace nad projektem budowlanym i pod koniec czerwca został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID.

S10 odcinki w realizacji:

Węzeł Szczecin Kijewo, dł. 1,8 km A6, 1,5 km DK10

Umowę o wartości  56,6 mln zł podpisano 08.09.2017. Wykonawcą robót jest firma Energopol Szczecin S.A. zostały zakończone roboty przygotowawcze, w III kwartale tego roku ruszą zasadnicze roboty budowlane. Zakończenie inwestycji nastąpi w III kwartale 2020 roku.

Węzeł Szczecin Kijewo stanowiący połączenie autostrady A6 z DK10 został wybudowany w latach 30 ubiegłego wieku, a następnie w latach 70/80 został rozbudowany o południową część. Betonowa nawierzchnia autostrady po północnej stronie węzła ma już 80 lat i znajduje się w złym stanie. Część łącznic nie ma pasów włączania i wyłączania, a pozostałe są nienormatywne. Współczesnych parametrów nie spełniają również wiadukty znajdujące się na węźle. Zakres prac obejmie odcinek A6 o długości 1,8 km i DK 10 o długości 1,3 km. Roboty obejmą wyburzenie i wykonanie od nowa obu wiaduktów węzła, budowę nowych łącznic i jezdni zbiorczo – rozprowadzających w ciągu autostrady A6. Nawierzchnia autostrady zostanie przebudowana na bitumiczną, a jezdnie zostaną poszerzone o pas awaryjny. Jezdnia północna S10 zostanie poszerzona do 3 pasów ruchu. W efekcie powstanie nowy, większy węzeł drogowy, który zapewni zarówno znaczącą poprawę płynności, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego na połączeniu autostrady A6 i drogi S10.

II jednia obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa, dł. 6,4 km

Umowę na zaprojektowanie i budowę o wartości  57,2 mln zł podpisano 12.09.2017. Wykonawcą jest firma Strabag Sp. z o.o. Zakończono już prace nad projektem budowlanym i złożono wnioski o wydanie decyzji ZRID zarówno dla II jezdni obwodnicy, jak i drogi wspomagającej Niedźwiedź – Zdunowo. Roboty budowlane rozpoczną się wiosną przyszłego roku, a ich zakończenie przewidziane jest na III kwartał 2020 roku.

W ramach inwestycji powstanie druga (północna) jezdni obwodnicy miejscowości Kobylanka, Morzyczyn i Zieleniewo o długości 6,4 km, a istniejąca jezdnia zostanie wyremontowana. Obwodnicę wybudowano 10 lat temu jako drogę jednojezdniową, ale z rezerwą pod drugą jezdnię. Dzięki temu jej dobudowa będzie dużo łatwiejsza, a do wykonania jest tylko jeden wiadukt. W ramach tej inwestycji powstanie również łącznica relacji Szczecin - Kobylanka na węźle Kobylanka (Motaniec) oraz równoległa do DK nr 10 droga wspomagająca Niedźwiedź – Zdunowo o długości 3,2 km. Pozwoli to na likwidację znajdującego się na zachód od węzła Kobylanka skrzyżowania do miejscowości Niedźwiedź. W grudniu 2014 roku zamontowano barierę linową, która rozdzieliła kierunki ruch na tej obwodnicy. To tymczasowe rozwiązanie to okazało się skuteczne i od zamontowania tej bariery nie doszło do żadnego wypadku śmiertelnego.

Obwodnica Wałcza w ciągu drogi S10, dł. 17,8 km

Umowę na budowę obwodnicy o wartości  430,5 mln zł podpisano 18.11.2015. Wykonawcą jest firma Energopol Szczecin S.A. Obecnie zaawansowanie robót na obwodnicy wynosi około 70 %. Roboty na większości obiektów inżynierskich są już na końcowym stadium, w tym na najdłuższym obiekcie – estakadzie E-2. Trwają też roboty drogowe, na kolejnych odcinkach przyszłej obwodnicy pojawiają się warstwy bitumiczne. Wykonawca zgłosił roszczenia terminowe głównie związane ze złymi warunkami pogodowymi w ubiegłym roku (duża ilość opadów) oraz koniecznością wprowadzenia zmian projektowych. Obecnie roszczenia są analizowane i jest przygotowywany stosowny aneks terminowy. Roboty na obwodnicy Wałcza powinny się zakończyć w połowie przyszłego roku. Wcześniej mogą zostać udostępnione kierowcom fragmenty trasy, które będą już gotowe.

Obwodnica Wałcza będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na nowej trasie powstaną 4 węzły drogowe. Wałcz Zachód łączący obwodnicę z obecną DK nr 10, Wałcz Północ stanowiący połączenie z DW nr 163, Wałcz Wschód z DK nr 22 i końcowy węzeł Witankowo na włączeniu w DK nr 10 od strony Piły. Zakres robót obejmuję między innymi również budowę 13 wiaduktów, 2 mostów, 2 estakad i 14 przepustów ekologicznych. Dwoma największymi obiektami mostowymi będzie trójprzęsłowa estakada E-1 o długości 278 metrów i trzynastoprzęsłowa estakada E-2 o długości ok 764 m.

S10 odcinki w przygotowaniu:

S10 Szczecin Kijewo – Zdunowo, dł. 6 km, szacowany koszt inwestycji: 190 mln złotych

13 marca 2018 roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla drogi S10 na odcinku Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo (granica Miasta Szczecin) o długości około 6 km. Dokumentację wykona firma Transprojekt Gdański Sp. z o.o. za kwotę 2,292 miliona złotych. W skład zlecanych opracowań będzie wchodziło miedzy innymi opracowanie Studium Techniczno Ekonomiczno Środowiskowego, uzyskanie decyzji środowiskowej i elementy Koncepcji Programowej wraz z dokumentacją geologiczno-inżynierską. Będzie to komplet opracowań i decyzji niezbędnych do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę. Prace projektowe przebiegaj planowo, zostały już wyznaczone warianty przebiegu trasy. Komplet dokumentacji projektowej będzie gotowy do końca 2020 roku, tak aby w 2021 roku być gotowym na ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi.

Nowy odcinek drogi S10 będzie stanowiła wylot ze Szczecina w kierunku wschodnim, ominie Szczecin Płonię i skrzyżowanie z drogą wojewódzką w kierunku Pyrzyc (dawny przebieg DK3). Odcinek rozpoczyna się od węzła Szczecin Kijewo będącego połączeniem autostrady A6 i drogi S10 (węzeł ten jest obecnie w trakcie rozbudowy). Droga będzie prowadzić w kierunku wschodnim w obecnym śladzie DK10 odchodząc od obecnego przebiegu w rejonie stacji paliwowej omijając od północy Płonię. Droga będzie włączała się w istniejący przebieg DK nr 10 za granicą Miasta Szczecin. Nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z Płoni – wschodnich przedmieść Szczecina. Kierowcy nie będą musieli już przejeżdżać przez skrzyżowanie z drogą wojewódzką w kierunku Pyrzyc (dawna DK3), nowa droga ominie również znajdujące się na wlocie do miasta skrzyżowanie w kierunku Zdunowa i Wielgowa.

Warianty S10 Szczecin Kijewo – Zdunowo.

S10 Stargard – Piła, dł. 108 km, szacowany koszt inwestycji: 2,8 mld złotych

29.03.2018 roku została podpisana umowa na opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla odcinka drogi S10 Stargard – Piła (z wyłączeniem obwodnicy Wałcza) o długości 108 km. Umowa została podpisana z firmą Europrojekt Gdańsk i opiewa na kwotę 3,77 miliona złotych. W tym roku wykonawca przygotuje niezbędną dokumentację i złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, która zostanie uzyskana w przyszłym roku. Decyzja ta określi korytarz przebiegu drogi i środowiskowe uwarunkowania jej realizacji. Obecnie trwają prace nad dokumentacją, przyrodniczy wykonują w terenie inwentaryzacje przyrodnicze, które są niezwykle ważną częścią dokumentacji środowiskowej. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej zostanie zlecone opracowanie dla tego odcinka Koncepcji Programowej wraz z badaniami geologicznymi, tak aby zakończyć proces przygotowawczy do końca 2020 roku.

Odcinek drogi S10 będzie łączyć obwodnice Stargardu z obwodnicą Wałcza i dalej obwodnicę Wałcza z obwodnicą Piły (połącznie dróg S10 i S11). Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, nowa trasa będzie omijała wszystkie miejscowości na przebiegu drogi krajowej nr 10. Połączenia z pozostałą siecią drogową będą tylko na węzłach drogowych.

Piotr Pieleszek, Centrum Prasowe Wojewody

REKLAMA

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Po dniu 25 maja 2018 roku administratorami danych będzie firma Agencja 3 Głowy Prodakszyn, ul. Kilińszczaków 16, 64-915 Jastrowie, oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszej stronie internetowej do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

Jaki jest cel przetwarzania danych?

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez naszych Użytkowników z naszej strony internetowej wraz z funkcjonalnościami na niej udostępnianych ,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszej stronie przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby: dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym, aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem dane mogą zostać przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. dostawcą usług IT, agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług, Zaufanym Partnerom oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Informujemy, że na naszej stronie internetowej dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych Partnerów.

Jak możesz zarządzać swoimi danymi?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak to zrobić.

Zaznacz przycisk „Zgadzam się” jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych podanych w formularzu przez Agencja 3 Głowy Prodakszyn, ul. Kilińszczaków 16, 64-915 Jastrowie i naszych Zaufanych Partnerów jako administratora danych osobowych, w celach marketingowych, które obejmują także niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie aktywności na stronie internetowej zgodnie z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Wyrażenie zgody jest dobrowolne , masz prawo do dostępu do swoich danych, ich poprawiania, a także wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie, a także o pozostałych kwestiach wynikających z art. 13 RODO, dostępnych w Polityce prywatności..

Zgadzam sięNie teraz
© extrawalcz.pl | Prawa zastrzeżone