Zamknij

Starcie władzy z suwerenem

18:41, 25.01.2020 piotr Aktualizacja: 18:43, 25.01.2020
Skomentuj

Konflikt pomiędzy burmistrzem Tuczna a częścią Rady Miejskiej oraz większością mieszkańców Marcinkowic wyraźnie się zaostrza. Arogancja samorządowca - zdaniem jego oponentów - osiągnęła apogeum i jedynym rozwiązaniem pozostaje zorganizowanie referendum o odwołaniu Krzysztofa Hary ze stanowiska. Sam burmistrz zapewnia, że postępuje zgodnie z prawem, a referendum się nie boi.

Trzeba przyznać, że Krzysztof Hara rządzi twardą ręką. Nie znosi sprzeciwu, a jak traktuje oponentów, można przekonać się obserwując transmisje z sesji. Konflikt narastał od dłuższego czasu, obecnie nastąpiła jego eskalacja. Opozycja ma już tego dość i postanowiła zorganizować referendum odwołujące burmistrza.

- Burmistrz posiada większość w Radzie i wydaje mu się, że może robić co chce - ocenia radny RM Marek Gajzler. - Ponadto kilkoro radnych jest pośrednio - poprzez pracę - zależnych od pana burmistrza, więc może wywierać na nich presję. Burmistrz nikogo nie słucha i nie znam osoby, która miałaby na niego jakiś wpływ. Nas lekceważy i bagatelizuje nasze zdanie. Można się merytorycznie spierać, lecz nie można personalnie atakować oponentów. Kierując się chorą ambicją forsuje w Marcinkowicach budowę biogazowni i nie może się pogodzić z tym, że ktoś ośmiela mu się sprzeciwić. Ciągle mówi o krzywdzie, którą wyrządza się jemu i jego matce. Słowo to pada wielokrotnie, nawet podczas sesji. W tej sytuacji jesteśmy zmuszeni do zorganizowania referendum. Oczywiście mamy osobę, która zdecyduje się kandydować na burmistrza, lecz jeszcze za wcześnie, by o tym mówić. Ponadto liczę, że jeżeli referendum się uda, inni kandydaci również się pojawią, a dochodzą mnie słuchy, że tacy ludzie są. Nie ma czasu do stracenia, musimy jak najszybciej założyć komitet i zebrać odpowiednią ilość podpisów. Uważam, że należy mieszkańcom Tuczna i gminy dać szansę, aby zweryfikować wynik poprzednich wyborów, który okazał się dużym błędem.

Ostatnio doszło do kolejnego starcia z mieszkańcami Marcinkowic. Burmistrz, którego rolą jest tworzenie rozwiązań ułatwiających życie wszystkich mieszkańców gminy, widzi, inne - według niego - ważniejsze cele i dąży do zwarcia. Najpierw zrodził się pomysł, aby przekształcić miejscową szkołę w placówkę trzyklasową. Po gwałtownym sprzeciwie burmistrz odstąpił od tego pomysłu, lecz - zdaniem mieszkańców - obecnie się mści i pozbawia ich możliwości korzystania ze świetlicy.

- Nigdy nie było żadnych problemów na linii urząd  - nasze sołectwo - mówi sołtys Marcinkowic Joanna Kluska - Obecne działania burmistrza dają nam prawo myśleć, że jest to zemsta za nasz sprzeciw w sprawie budowy biogazowni. Nie chcieliśmy tego konfliktu, lecz mamy zły przykład w Rzeczycy, więc nie chcemy tego samego u siebie. Wolimy już fotowoltaikę, która choć źle wpisuje się w krajobraz, to przynajmniej nie śmierdzi. Zachowanie burmistrza wobec nas jest karygodne. Podczas posiedzenia komisji byliśmy obrażani, a pan Hara co chwila złośliwie komentował nasze wypowiedzi. Obecnie pozbawiając nas dostępu do świetlicy po prostu się mści. Nie wyszło ze szkołą, więc szykanuje nas w sprawie świetlicy. Zmieniono zamki, nie posiadamy nowych kluczy, więc musieliśmy odwołać zaplanowane zajęcia. Zastępca burmistrza coś mgliście tłumaczy, że zostaną powołani nowi opiekunowie świetlic, lecz kiedy to będzie, nie wiadomo. Powtarzam, nie chcemy konfliktu. Chcemy spokojnie żyć i żeby w tym co robimy jako lokalna społeczność nikt nam nie przeszkadzał. Ostatnią rzeczą, jaką sobie wyobrażamy, jest odwołanie wybranego niewiele ponad rok temu burmistrza. Lecz czy pan Hara zostawia nam jakieś inne wyjście?

Krzysztof Hara podkreśla, że w sprawie bioelektrowni - bo tak prawidłowo powinno nazywać się inwestycję - wszystko co robi jest zgodne z prawem, a protestują osoby, które nia mają na to wpływu. Podobnie sytuacja ma się ze świetlicą w Marcinkowicach, która lada moment zostanie ponownie otwarta. Natomiast referendum burmistrz się nie obawia i chętnie zweryfikuje swoje szanse z innymi kandydatami.

- Temat szkoły w Marcinkowicach jest całkowicie zamknięty i nie będziemy do niego wracać. Szkoła pozostanie w takim kształcie, jak funkcjonuje obecnie - twierdzi Krzysztof Hara. - Natomiast sprawa świetlicy to dłuższy temat. Jeżeli po imprezie do świetlicy wchodzą pracownicy urzędu i robią zdjęcia, na których widać, że jest pozostawiany alkohol, to mieszkańcy muszą zrozumieć, że za obiekt odpowiada burmistrz. Cokolwiek złego się stanie, ja zostanę pociągnięty do odpowiedzialności. Nie jestem - jak twierdzą niektórzy - wyłącznie zarządzającym obiektem, lecz reprezentuję właściciela, czyli gminę. Do końca ubiegłego roku wszyscy opiekunowie świetlic mieli obowiązek zdać klucze, lecz w Marcinkowicach klucze trafiły do pani sołtys. Chodziło o to, aby były zdane i w razie potrzeby mogły zostać pobrane z urzędu. W Marcinkowicach świetlica zaczęła świetnie funkcjonować, kiedy organizowało się tam komunie, wesela, czy spotkania i zabawy. Za wynajem płacono do urzędu, lecz na organizacji gastronomii można było zarobić. I nie ma w tym nic złego, lecz nikt nie powiedział, że w budynkach użyteczności publicznej ma być alkohol. Nie będzie problemu z wydawaniem kluczy osobie, która podpisze z burmistrzem umowę, lecz problem się pojawi, kiedy umowę podpisze osoba niezwiązana z grupą skupioną wokół pani sołtys. Obecnie dostęp do świetlicy istnieje. Wystarczy zgłosić się do urzędu i pobrać klucze. Natomiast na dniach - wpływają jeszcze podania - wybierzemy opiekuna świetlicy. Konfliktu nie ma, a niektórzy uważają, że ja się mszczę, że nie pozwolono wybudować bioelektrowni. Gdyby w prawie administracyjnym istniał mechanizm, który pozwala mieszkańcom na blokowanie takiej inwestycji, to w ich mniemaniu mógłbym się mścić. Lecz zgodnie z prawem odstąpić od inwestycji może wyłącznie właściciel i nikt inny - w tym mieszkańcy -  nie mają na to wpływu. Co do referendum powiem tak: po to stworzono demokratyczne mechanizmy, żeby można było z nich korzystać. Nikomu przecież tego nie zabronię. Jeżeli grupa z panem Gajzlerem na czele chce się zmierzyć z Harą w referendum, zapraszam. Dla nich nieważne kto będzie burmistrzem, liczy się wyłącznie to, aby nie był nim Hara. Na koniec jako komentarz do zarzutu o zależność niektórych radnych, zadam tylko jedno pytanie. Jeżeli na jakieś stanowisko ubiega się tylko jedna osoba lub nawet dwie, lecz w tym jedna z terenu naszej gminy, to kogo - zdaniem moich oponentów - mam zatrudnić? Jesteśmy małą społecznością i praktycznie wszyscy się znamy, więc taki zarzut można by było formułować w każdym przypadku.

piotr

PS

Dowiedzieliśmy się również, że w Tucznie nie odbędzie się tradycyjne spotkanie noworoczne podsumowujące ubiegły rok. Jak stwierdził burmistrz, koszty organizacji imprezy są zbyt wysokie, a skromniejsze obchody mogą wywołać krytykę, więc lepiej, aby się w ogóle nie odbyły.                    

(piotr)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(24)

WładekWładek

24 3

Chyba woda sodowa temu Panu uderzyła do głowy. 21:46, 25.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

KulkaKulka

20 2

Ale jak właścicielka biogazowi koło Rzeczycy zleca pracownikom wywóz odpadów kilkanaście kilometrów na pola tuż przy samej wsi Nowej Studnicy gdzie smród niesamowity to jest wszystko ok a to tak ładna okolica ciągnik do późnych godzin nocnych kursuje i to władze Tuczna nie widzą problemu a jak zwykły obywatel pozbywa się odpadów to kary sa 16:15, 26.01.2020

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

tylkotylko

8 2

nagrać i zgłosić do sanepidu 17:15, 26.01.2020


DSDS

8 2

To trzeba zgłosić do Szczecina do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska ,niech pobiorą próbki z ziemi,bo jeśli to (nie wiadomo co to za odpady czy nie są toksyczne)się dostanie do wód gruntowych to ludzie będą chorować 23:25, 26.01.2020


pypy

8 2

czy możesz podać konkretne miejsce? warto to zgłosić 23:48, 26.01.2020


PkPk

18 3

Tak to jest jak chce się brać tylko dla siebie nie dając nic w zamian. Czas dla obecnej władzy właśnie się kończy. 16:18, 26.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

niknik

16 3

Hara udaje że się troszczy o mieszkańców gminy przy zatrudnianiu a tak naprawdę zamawia wiele usług poza gminą mimo, ze na terenie gminy są ludzie kompetentni. On zatrudnia tylko według klucza- kogo da się trzymać krótko za... 17:17, 26.01.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AgaAga

0 0

On się troszczy tylko o siebie naiwni ci którzy głosowali na niego.mogę się założyć ze większość żałuję swojej decyzji.ludzie...mmyslcie na drugi raz zanim dopuscicie takiego *%#)!& do władzy 20:31, 31.01.2020


HarakiryHarakiry

17 3

Referendum !!! i żegnamy relklamy . na bruk z użendasem 18:21, 26.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Żart Żart

20 2

Burmistrz Tuczna mieszka w Mirosławcu, z-ca jest z Wałcza, a skarbnik z Człopy- to jest ewenement!
A nasze Tuczno z roku na rok brzydsze, główna ulica jak wieś, ciemno, brudno, smutno..... 20:31, 26.01.2020

Odpowiedzi:10
Odpowiedz

NN

10 2

To fakt, a jakoś sąsiednie gminy się rozwijają, wystarczy pojechać do Człopy, schludnie, czysto, i jaką mają halę- szczęka opada 22:22, 26.01.2020


CzłopianinCzłopianin

3 3

"To fakt, a jakoś sąsiednie gminy się rozwijają, wystarczy pojechać do Człopy, schludnie, czysto, i jaką mają halę- szczęka opada"

Człopa się nie rozwija, smród palonych śmieci z Iliko. 23:24, 26.01.2020


EjEj

6 1

To fakt, a jakoś sąsiednie gminy się rozwijają, wystarczy pojechać do Człopy, schludnie, czysto, i jaką mają halę- szczęka opada"

Człopa się nie rozwija, smród palonych śmieci z Iliko. -

Argument od czapy, czyli jak śmierdzi z komina to wszystkie miasta się nie rozwijają hi hi
Boli Cię, ale jeździsz do Człopy zatankować, umyć samochód, zrobić zakupy w Dino i na ryneczku, oraz podziwiać ład i skład ladniejszej miejscowości hi hi hi
06:42, 27.01.2020


adsads

3 1

"Argument od czapy, czyli jak śmierdzi z komina to wszystkie miasta się nie rozwijają hi hi
Boli Cię, ale jeździsz do Człopy zatankować, umyć samochód, zrobić zakupy w Dino i na ryneczku, oraz podziwiać ład i skład ladniejszej miejscowości hi hi hi"


Rynek w Człopie to tragedia, wielkie nocniki ustawione. Żadnych inwestycji nie ma. 14:20, 27.01.2020


FfFf

5 1

Argument od czapy, czyli jak śmierdzi z komina to wszystkie miasta się nie rozwijają hi hi
Boli Cię, ale jeździsz do Człopy zatankować, umyć samochód, zrobić zakupy w Dino i na ryneczku, oraz podziwiać ład i skład ladniejszej miejscowości hi hi hi"

Rynek w Człopie to tragedia, wielkie nocniki ustawione. Żadnych inwestycji nie ma.

Nowoczesny design nie każdy zrozumie, Tuczno ma za to piękną "ławkę straszydlo " koło mopsu-
Zaprzeczysz ?
16:48, 27.01.2020


zgadzam siezgadzam sie

5 1

Ta lawka to jest rzeczywiscie koszmarek, wyjatkowo szpetna i kiczowata. Kto pozwolil, zeby ja ustawic w centralnym punkcie miasta? 17:00, 27.01.2020


sadsad

0 1

Argument od czapy, czyli jak śmierdzi z komina to wszystkie miasta się nie rozwijają hi hi
Boli Cię, ale jeździsz do Człopy zatankować, umyć samochód, zrobić zakupy w Dino i na ryneczku, oraz podziwiać ład i skład ladniejszej miejscowości hi hi hi"

Rynek w Człopie to tragedia, wielkie nocniki ustawione. Żadnych inwestycji nie ma.

Nowoczesny design nie każdy zrozumie, Tuczno ma za to piękną "ławkę straszydlo " koło mopsu-
Zaprzeczysz ?

Jaki design? te doniczki to są potworki rynkowe. Nie dla każdego zrozumiałe? To może niech tam łażą panie lekkich obyczajów bo też można powiedzieć, że nie każdy rozumie 18:08, 27.01.2020


B.B.

3 1

Mówcie co chcecie, ale ja mieszkam w Tucznie, a na Koncerty,Sylwestra, Andrzejki, DZIEŃ Kobiet, karnawałową jeżdżę do Człopy, imprezy są w nowoczesnej hali widowiskowo-sportowej, wszystko na wysokim poziomie, zresztą wystarczy przejechać przez Człope to widać, jak ich budynki urzędowe (DK, MOPS, URZĄD, SZKOŁY, KOMUNALKA itp) wyglądają, a jak nasze, tam budują nowe np, bloki komunalne, a u nas NIC!!! 09:20, 28.01.2020


Masz pan rację panieMasz pan rację panie

3 1

Niestety jakichkolwiek wydarzeń u nas w Tucznie brakuje. Jak zamek albo TU czegoś nie zorganizują nic się nie dzieje. Co ostatnio zrobił gok? 09:59, 28.01.2020


warawara

0 5

od ławki się odczepcie, wykonał ją międzynarodowej sławy artysta, mający wystawy rzeźb w Londynie i zamku na Hradczanach... tak pisał, będziecie jeszcze przepraszać 14:32, 28.01.2020


DSDS

8 2

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Szczecinie, ul.Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin,
tel.(91) 4405800,e-mail wios.szczecin@pl 08:39, 27.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tucznik Tucznik

7 2

Rozgonić nierobów z urzędu razem z burżujem z Mirosławca
21:43, 28.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AgaAga

2 1

Krzychujestesvl zbyt pewny siebie.mam potrzebny jest burmistrz który zajmuje się sprawami jakie należą do burmistrza a nie takumi ze ktoś tobie albo twojemu znajomemu zajdzie za skórę to robisz wszystko żeby mu tylko zaszkodzic?.z boku wyflada to tak ze jestes zwykla marionetka która ludzie posługują się by zaszkodzić innym.modlę się ze twoja pewność kiedyś wkoncu Cię zgubi
20:28, 31.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BabaBaba

3 1

Jeden człowiek robi tyle zła. Wojna mi się przypomina. 22:05, 04.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%