Zamknij
REKLAMA

Jak nie stresować się w pracy

12:45, 20.07.2018 |
Skomentuj

Stres dzieli się na eustres, czyli na ten, który motywuje nas do działania i sprawia, że idziemy z pracą jak burza oraz na dystres, czyli na taki, który nie wnosi za wiele dobra w nasze życie. Gdyby tylko pierwsza opcja dominowała w codziennym funkcjonowaniu, problem by nie istniał. Jednak to nie takie proste. Sztuka panowania nad stresem jest konieczna do opanowania.

Analiza źródła zdenerwowania

Być może nie taki diabeł straszny, jak go malują i jeśli dokładnie zastanowimy się nad tym, skąd pochodzi stres, który czujemy oraz czy istnieją jakieś racjonalne czynniki, że powinniśmy się zamartwiać, czy też przejmujemy się drobiazgami, to być może dojdziemy do wniosku, że nie ma się czego bać. Tego typu podejście „na chłodno” może okazać się najkorzystniejszym rozwiązaniem, dlatego warto go stosować.

Ustawienie sobie odpowiedniej poprzeczki

Czasem nadmierny stres w pracy wynika z nieadekwatnego dopasowania poziomu trudności wykonywanych zadań do posiadanych wiedzy, umiejętności i talentu. Jeżeli jesteśmy spięci, bo nie zarabiamy jeszcze 4300 brutto, powinniśmy się zreflektować, czy to odpowiedni czas na awans i podwyżkę. Może powinniśmy nieco poczekać, aż nabędziemy więcej doświadczenia i wtedy będziemy się czuć bardziej kompetentni, a tym samym pewni siebie? W ten sposób stres może zniknąć jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

Zasada 8 – 8 – 8

Zachowanie odpowiedniej higieny psychicznej to podstawa tego, aby na co dzień radzić sobie w pracy. 8 godzin pracy, 8 godzin czasu wolnego, który można wykorzystać np. na rozwijanie swojej pasji oraz 8 godzin snu – w takich proporcjach powinniśmy organizować sobie każdy dzień wzmożonej aktywności. Wtedy zobaczymy, że napięcie znika, pojawia się spokój ducha i można na nowo podchodzić do obowiązków zawodowych.

Odpowiednia dieta i sport

Zachowanie na co dzień zdrowego trybu życia sprawia, że choćby na tym polu mamy mniej zmartwień i możemy bardziej skoncentrować się na pracy. Ponadto jesteśmy dzięki temu sprawniejsi psychicznie (w zdrowym ciele zdrowy duch!) i fizycznie oraz tym samym silniej zmobilizowani do pokonywania trudności dnia codziennego. Zwłaszcza jeżeli pracujemy intelektualnie, powinniśmy spożywać produkty takie jak ryby czy orzechy, a także równoważyć wysiłek umysłowy zajęciami wymagającymi ruchu.

Odskocznia od trudności

Ważne jest również to, by posiadać w życiu jakiś azyl w postaci czy to wciągającego zainteresowania, dzięki któremu możemy odreagować, czy kochającego partnera i/lub wspierających przyjaciół. Wędkarstwo czy wspinaczka wysokogórska – ludzie mają różne sposoby na spędzanie wolnego czasu, ważne, żeby rzeczywiście pozwalały na zrelaksowanie się. Tę samą przerwę w obowiązkach równie dobrze można przeznaczyć na kontakt z najbliższymi, to nie mniej odstresowujący czynnik. Dzięki temu można nawet odbudować więzi rodzinne czy na nowo stworzyć sobie siatkę społecznego wsparcia, co oczywiście stanowi cenny skarb.


Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

© extrawalcz.pl | Prawa zastrzeżone