Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla długo oczekiwanej obwodnicy Wałcza w ciągu drogi krajowej nr 22. To zielone światło dla rozpoczęcia prac budowlanych, które mają ruszyć w ciągu najbliższych 30 dni. Inwestycja o długości 13,3 kilometra, realizowana przez firmę PORR, ma zostać ukończona w 2028 roku.
Wydana decyzja ZRID jest kluczowym krokiem, ponieważ określa granice terenu przeznaczonego pod budowę drogi, co otwiera drogę do rozpoczęcia procedury odszkodowawczej. Postępowanie administracyjne w celu ustalenia wysokości odszkodowań za nieruchomości przejmowane na rzecz Skarbu Państwa będzie prowadzone przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. Niezależni rzeczoznawcy majątkowi oszacują wartość nieruchomości, a wypłaty odszkodowań przez GDDKiA nastąpią w ciągu 14 dni od uprawomocnienia się decyzji odszkodowawczej.
Umowa na zaprojektowanie i budowę obwodnicy o wartości 175,6 miliona złotych została podpisana w lipcu ubiegłego roku. Wykonawca, firma PORR, wykonała projekt budowlany miesiąc przed terminem, co pozwoliło na złożenie wniosku o decyzję ZRID już w połowie kwietnia br.
Pierwsze prace budowlane rozpoczną się jeszcze w trzecim kwartale tego roku i obejmować będą geodezyjne wyznaczenie placu budowy, sprawdzenia saperskie oraz badania archeologiczne. Budowa samej drogi potrwa 22 miesiące, z wyłączeniem okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca).
Obwodnica Wałcza w ciągu DK22 ostatecznie wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, uzupełniając istniejącą od 2020 roku obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S10. Ze względu na uwarunkowania terenowe, głównie liczne jeziora wokół Wałcza, trasa nowej obwodnicy musiała zostać poprowadzona po wschodniej stronie miasta. Nowa droga ominie również miejscowość Strączno, położoną na południowy zachód od Wałcza.
W ramach inwestycji powstanie nowy węzeł na obwodnicy S10, który połączy się z obwodnicą DK22. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Projekt przewiduje budowę dwóch mostów, przejazdu dla rowerzystów pod drogą, wiaduktu nad linią kolejową oraz wiaduktu nad S10. Zaplanowano również realizację sześciu rond, które połączą obwodnicę z drogami powiatowymi, gminnymi i wojewódzką.
Budowa obwodnicy Wałcza jest kolejnym krokiem w realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim. Do tej pory oddano do użytku obwodnice Gryfina (DK31) oraz Szczecinka (DK20). Wiosną tego roku rozpoczęła się budowa obwodnicy Szwecji w ciągu DK22, a wkrótce ruszą prace na obwodnicach Wałcza i Rusinowa (również DK22).
Trwają również prace nad uzyskaniem decyzji ZRID dla obwodnicy Stargardu na DK20. W przypadku obwodnicy Złocieńca, wybrano już najkorzystniejszą ofertę, natomiast dla obwodnicy Kołbaskowa (DK13) oczekiwane jest zakończenie kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, aby podpisać umowę. Ta ostatnia inwestycja będzie realizowana wspólnie z drugim etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic, a także infrastrukturą na granicznym odcinku autostrady A6. Wyjątkiem jest obwodnica Człopy w ciągu DK22, gdzie w związku z rozstrzygnięciem sądu, wymagane będzie ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.
1 0
Czy ta obwodnica to wina posła, czy burmistrza? Czy samo się zrobiło...