Zamknij

Części oryginalne czy zamienne? Likwidacja szkody w autocasco

18:33, 11.03.2021 Aktualizacja: 18:35, 11.03.2021
Skomentuj

Części używane do naprawy samochodu w ramach ubezpieczenia autocasco nie dzielą się w prosty sposób na oryginalne i zamienne. Ich kwalifikacja jest bardziej skomplikowana, a wybór określonego rodzaju części stoi przede wszystkim po stronie osoby ubezpieczonej.

Autocasco – ubezpieczenie zapewniające naprawę pojazdu osoby ubezpieczonej

Ubezpieczenie AC od ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej różni przede wszystkim jedna kwestia: rodzaj szkód, jakie są z nich likwidowane. Obowiązkowe dla każdego właściciela samochodu OC nie pozwala na naprawę własnego auta, a tylko na wypłatę odszkodowania innej poszkodowanej przez kierowcę osobie. Za to AC przydaje się w wypadku uszkodzenia pojazdu należącego do kierowcy, który sam wykupił ubezpieczenie.

Autocasco służy więc osobie, która za nie płaci. Dlatego kierowcy chcą znaleźć najlepsze AC dla siebie. Zastanawiają się między innymi nad tym, czy wybrać naprawę z użyciem części oryginalnych, czy zastępczych. Czy oryginalne części zawsze są lepsze? Czym tak naprawdę różnią się od swoich zastępników? O tym przeczytasz niżej.

Rodzaje naprawy pojazdu a części oryginalne i zamienne

Kierowcy decydujący się na wykupienie autocasco stają przed poważnym wyborem: muszą wskazać jeden ze sposobów likwidacji szkód, jaki ma być zastosowany w ich pojazdach. Te sposoby można podzielić na trzy kategorie, choć u różnych ubezpieczycieli mogą się one nieco inaczej nazywać.

Pierwsza z nich to naprawa gotówkowa, zwana też kosztorysową. Polega na wypłaceniu odszkodowania, które ubezpieczony musi samodzielnie wykorzystać na naprawę auta w wybranym przez siebie warsztacie. W tym warsztacie sam określa, czy chce korzystać z części oryginalnych, czy zastępczych, z tym że naprawa poza ASO może wiązać się z problemami z uzyskaniem oryginalnych części pojazdu.

Druga jest nazywana bezgotówkową lub warsztatową. Tutaj zarówno opłaceniem naprawy, jak i jej organizacją zajmuje się ubezpieczyciel. Właściciel uszkodzonego pojazdu nie jest w żaden sposób zaangażowany w proces jego naprawy. Musi tylko na etapie wybierania opcji ubezpieczeniowej zdecydować, czy chce, aby wykorzystano części oryginalne czy zamienne.

Trzecią opcją jest naprawa w ASO, czyli Autoryzowanym Serwisie Obsługi. W tego typu warsztacie prawie na pewno użyte zostaną oryginalne części, dlatego też wybranie naprawy w ASO zwykle powoduje znaczny wzrost ceny ubezpieczenia. Wielu kierowców decyduje się na ten sposób likwidacji szkody również z tego powodu, iż uważa, że pracownicy ASO lepiej znają pewne marki i modele samochodów.

Oznaczenia części oryginalnych i zamiennych

Części samochodowe posiadają specjalne oznaczenia, które wskazują na to, czy zostały stworzone przez producenta, czy też są częściami zastępczymi. Używa się następujących symboli:

litery O, OE i OEM są wykorzystywane do zaznaczenia, że mamy do czynienia z częściami oryginalnymi, wykonanymi przez producenta i opatrzonymi jego logo oraz numerem katalogowym;

oznaczenia: Q i OES sygnalizują, że części zostały wykonane przez tego samego producenta i w tej samej fabryce, ale nie mają numeru katalogowego ani logo;

litery: P, PC, PJ i PT symbolizują części podobnej jakości, co oryginalne, mające zaświadczenie od producenta pojazdu;

litery: Z lub ZJ są wykorzystywane do oznaczenia części zamiennych, które nie otrzymały zaświadczenia producenta.

Powyższe zestawienie wskazuje na to, że nie wszystkie części zamienne muszą być gorsze od oryginalnych. Elementy pojazdu, które uzyskały zaświadczenie producenta, często są podobnej jakości, co oryginalne części, nie posiadają jedynie logo ani numeru katalogowego.

Czy trzeba używać części oryginalnych?

Do 2002 roku osoba chcąca naprawić nowy pojazd i zachować gwarancję musiała użyć do tego oryginalnych części z logo producenta. Zmiana w europejskim prawie, która dokonała się w tamtym roku, zezwoliła na użycie także części wyprodukowanych w tej samej fabryce, ale pozbawionych logo i numeru katalogowego oraz zatwierdzonych przez producenta części podobnej jakości. Od tamtej pory nie trzeba więc stosować części oryginalnych, by zachować gwarancję pojazdu.

Wymiana uszkodzonych elementów auta na oryginalne jest obowiązkowa, gdy uszkodzony samochód posiadał wcześniej oryginalne części oraz gdy ubezpieczyciel zobowiązał się do wykorzystania właśnie takich komponentów. Także wtedy, gdy ubezpieczony sam dokonał naprawy z użyciem części oryginalnych i ubiega się o zwrot jej kosztu, towarzystwo ubezpieczeniowe przy wypłacie odszkodowania będzie musiało wziąć pod uwagę cenę elementów z logo producenta.

Co z wymianą części przy ich amortyzacji?

Amortyzacja części to potrącenie pewnego procentu ich wartości ze względu na to, że zostały zużyte w efekcie zwykłej eksploatacji pojazdu. O tym, jak amortyzacja części wpływa na wysokość odszkodowania wypłacanego z ubezpieczenia autocasco, przeczytasz w poradniku na stronie https://mubi.pl/poradniki/czesci-uzywane-w-likwidacji-szkody-klasyfikacja-i-roznice/.

(P.K)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%