CZŁOWIEK- NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 ? 2013Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5. Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół
Projekt pn. ?Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego
systemu doskonalenia nauczycieli w powiecie wałeckim?
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wałczu od listopada 2013 roku do końca sierpnia 2015 roku realizuje projekt pn. ?Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Wałeckim?. Jest to regionalne (powiatowe) działanie, prowadzone w ramach projektu Ośrodka Rozwoju Edukacji pn. ?System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół?. Projekt w całości współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego a wartość dofinansowania to kwota w wysokości 1 257 625,51 PLN.
Celem głównym projektu jest podniesienie jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Wałeckim, poprzez stworzenie do 2015 roku, planów wspomagania spójnych z rozwojem szkół w obszarach wymagających szczególnego wsparcia. Grupą docelową są nauczyciele i dyrektorzy, zarówno pracujący w szkołach, jak i w przedszkolach na terenie Powiatu Wałeckiego.
Cele szczegółowe projektu to:
1. Podniesienie kompetencji dyrektorów i nauczycieli szkół oraz przedszkoli z Powiatu Wałeckiego w zakresie programów doskonalenia opartych na diagnozie placówek.
2. Podniesienie jakości współpracy dyrektorów i nauczycieli szkół oraz przedszkoli poprzez organizację i funkcjonowanie 4 sieci współpracy i samokształcenia.
3. Poprawa efektywności procesu badania potrzeb dydaktycznych szkół oraz przedszkoli
w kontekście planowania działań w obszarach wymagających szczególnego wsparcia.
Zgodnie z założeniami projekt:
1) powiązuje proces doskonalenia z potrzebami konkretnej szkoły i przedszkola;
2) pozwala na przeniesienie procesu doskonalenia z placówek doskonalenia do konkretnej szkoły i przedszkola;
3) zapewnia uczenie się poprzez wymianę doświadczeń ? utworzenie
i moderowanie lokalnych sieci współpracy i samokształcenia.
W projekcie weźmie udział łącznie 41 placówek z terenu powiatu wałeckiego ? 18 w pierwszym (już zakończonym) cyklu oraz 23 w drugim, który rozpoczął się w roku szkolnym 2014/2015. Nauczyciele uczestniczą w doskonaleniu zawodowym w oparciu o maksymalnie dwie oferty wsparcia dla jednej placówki oświatowej oraz w pracy w czterech sieciach tematycznych. Sieci współpracy i samokształcenia skupiają nauczycieli wokół tematów:
1. Praca zespołowa nauczycieli humanistów nad promocją i budowaniem wizerunku szkoły.
2. Jak wspierać ucznia w procesie nauczania matematyki?
3. Podnoszenie kompetencji uczestników w zakresie zarządzania placówką oświatową ? sieć dyrektorów.
4. Nauczyciele pracują zespołowo na sukces edukacyjny.
Proces wsparcia prowadzą certyfikowani nauczyciele ? Szkolni Organizatorzy Rozwoju Edukacji (SORE) oraz Koordynatorzy sieci przy współpracy z ekspertami zewnętrznymi. Każdy SORE opiekuje się i koordynuje proces doskonalenia w siedmiu placówkach. Koordynator prowadzi jedną sieć samokształcenia w całym dwuletnim cyklu, tzn. w okresie trwania projektu.
W roku szkolnym 2013/2014 placówki biorące udział w projekcie doskonaliły się w następujących obszarach:
1. Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? ? dwie placówki
2. Ocenianie kształtujące ? dwie placówki
3. Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki ? pięć placówek
4. Uczeń-aktywny uczestnik procesu uczenia się ? dwie placówki
5. Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej ? dwie placówki
6. Wspieranie pracy wychowawców- bezpieczna szkoła ? jedna placówka
7. Postawy uczniowskie- jak je kształtować? ? siedem placówek
8. Budowa koncepcji pracy szkoły ? dwie placówki
9. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych ? jedna placówka
10. Wykorzystanie TIK na zajęciach-bezpieczny Internet ? jedna placówka
11. Rodzice są partnerami szkoły ? pięć placówek
12. Nauczyciel 45+ - jedna placówka
13. Szkoła promuje wartość edukacji ? dwie placówki
14. Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną? ? trzy placówki
W zakończonym pierwszym cyklu, w którym wsparciem objęto 18 placówek doskonaliło się 314 nauczycieli ? 260 kobiet i 54 mężczyzn.
W roku szkolnym 2014/2015 doskonalenie nauczycieli prowadzone jest w kolejnych 23 placówkach, które dokonując diagnozy potrzeb, wybrały poniższe obszary wsparcia:
1. Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? ? pięć placówek
2. Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki ? dwanaście placówek
3. Uczeń-aktywny uczestnik procesu uczenia się ? dwie placówki
4. Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej ? jedna placówka
5. Od oferty edukacyjnej do właściwej realizacji podstawy programowej ? jedna placówka
6. Wspieranie pracy wychowawców- bezpieczna szkoła ? cztery placówki
7. Postawy uczniowskie- jak je kształtować? ? osiem placówek
8. Budowa koncepcji pracy szkoły ? trzy placówki
9. Praca z uczniem młodszym ? dwie placówki
10. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych ? jedna placówka
11. Rodzice są partnerami szkoły ? jedna placówka
12. Nauczyciel 45+ ? dwie placówki
13. Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych ? jedna placówka
14. Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną? ? trzy placówki
Zgodnie z harmonogramem zakończenie projektu zaplanowane jest na koniec sierpnia 2015 roku.
Koordynator projektu
Marek Syrnyk
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz