Zamknij

Odwołanie za odśnieżanie

08:33, 13.01.2022 . Aktualizacja: 08:33, 13.01.2022
Skomentuj

Jeden z mieszkańców Wałcza złożył skargę na działanie dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej. Za odśnieżanie chodników w czasie nocnej ciszy wałczanin zażądał odwołania dyrektora oraz nałożenia na niego grzywny. Rada Miasta zajęła się tematem przy okazji nadzwyczajnej sesji.

Na wniosek burmistrza Macieja Żebrowskiego 12 stycznia odbyła się nadzwyczajna XLVII sesja wałeckiej Rady Miasta. Porządek obrad obejmował jeden projekt uchwały, lecz został rozszerzony o rozpatrzenie skargi.

W sesji, która odbyła się w zdalnym trybie obradowania i rozpoczęła niestandardowo, bo o godzinie 8.00, wzięli udział wszyscy radni oraz kierownictwo ratusza.

Pierwszy projekt dotyczył upoważnienia dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej do prowadzenie postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących podatku osłonowego. Związanej jest to z ustawą Polski Ład i chodzi o fakt, że w Urzędzie Miasta brak jest komórki przygotowanej merytorycznie do rozpatrywania wniosków o pomoc o charakterze socjalnym i konieczne jest przekazanie kompetencji do MOPS–u. Projekt przyjęto jednogłośnie.

Kolejną sprawą jaką zajęli się radni było rozpatrzenie skargi na działalność dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej. Oburzony mieszkaniec Dolnego Miasta skarżył się, że w okolicach bloków 8 – 12, w noc poprzedzającą Wigilię pracownicy ZGK na polecenie dyrektora około g. 4 nad ranem przy pomocy plastikowych łopat odśnieżali chodniki czyniąc przy tym spory hałas skrobiąc plastikiem o lód i wałczanin nie mógł spać. Przy okazji skarżący stwierdził: „Funkcje publiczne powinni pełnić ludzie w pełni władz umysłowych. Natomiast nakazywanie ludziom odladzania plastikową łopatą w środku nocy i to przed Wigilią stawia pod znakiem zapytania stan zdrowia dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej. Te czynności można jedynie postrzegać jako złośliwość i zakłócanie ciszy nocnej by zepsuć ludziom święta”. Na koniec mieszkaniec Dolnego Miasta domagał się „odwołania dyrektora ZGK i nałożenia na niego grzywny”.

Wcześniej bo 5 stycznia nad skargą pochyliła się Komisja Skarg, Wniosków i Petycji RM, która zwróciła uwagę na obraźliwą formę skargi. Wysłuchano wyjaśnień dyrektora ZGK, który wyjaśnił czym różni się odśnieżanie od odladzania i jaki sprzęt używa się podczas tych czynności. Natomiast jeżeli chodzi o godziny, w których wykonuje się czynności odśnieżania, zależą one od warunków pogodowych jakie aktualnie panują i jest to podyktowane zapewnieniem bezpieczeństwa ruchu pieszych. Komisja uznała skargę za bezzasadną i do tego zdania przychylili się również radni podczas nadzwyczajnej sesji. Projekt uchwały poparło 20 radnych, a wstrzymała się od głosu jedynie Anna Korzeniewska.

Obrady zakończyły rekordowo szybko, bo po 13 minutach i 16 sekundach.

piotr

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(33)

Mieszkaniec Mieszkaniec

18 0

Z jednej strony Ma rację
Ale z drugiej jakby wyszedł z klatki i się wywrócił bo ślizgo to by chciał odszkodowanie
Cisza nocna jest cisza nocna ale bezpieczeństwo na Pierwszym
miejscu
Pozatym ile razy ten mieszkaniec zareagował na pijanych głośnych ludzi którzy napewno nieraz przechodzili pod blokiem i krzyczeli w nocy w czasie ciszy nocnej
Napewno ani razu 08:52, 13.01.2022

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

ŁukaszŁukasz

7 2

Pijani się bawią i nie drą się przez 2 godziny od 4 tylko ewentualnie chwilkę. Sypanie piasku nie wymaga hałasowania. 17:47, 13.01.2022


normalnynormalny

13 0

Sądzę jednak, że ten pan po prostu miał rację ztym, że pracownikom brakuje szkolenie. Ten dyrektor to jakiś potwór że daje im takie syzyfowe prace do wykonywania. 12:23, 14.01.2022


jaja

2 0


Jak działa sól drogowa i kiedy warto ją stosować?
Październik 05, 2021

Podczas każdej zimy drastycznie wzrasta ilość wypadków i stłuczek samochodowych. Co ciekawe, wiele z nich ma miejsce nie tam, gdzie kierowcy poruszają się ze znaczną prędkością, ale na parkingach i osiedlowych uliczkach.



Mnóstwa problemów można by uniknąć, gdyby ulice i inne szlaki komunikacyjne były odpowiednio wcześnie pokrywane środkami przeciwoblodzeniowymi. Szukasz sprawdzonych sposobów walki ze śliską nawierzchnią? Wyjaśniamy, do jakiej temperatury działa sól drogowa i kiedy warto ją stosować!


Z czego składa się sól drogowa?

Sól drogowa to profesjonalny środek wykorzystywany do zmniejszania śliskości chodników, ulic i innych ciągów komunikacyjnych. W handlu na terenie Polski sól drogowa występuje pod postacią nieoczyszczonej soli kamiennej, której skład jest precyzyjnie określony na mocy normy PN-86/C-84081/02.



Zgodnie z powołaną Polską Normą sól drogowa musi zawierać:

minimum 90% chlorku sodu (NaCl); w praktyce jego stężenie wynosi od 90 do 97%,
maksymalnie 8% substancji nierozpuszczalnych w wodzie,
maksymalnie 3% wody,
20 mg żelocyjanku potasowego na każdy kilogram soli (w produktach pochodzących spoza UE ten składnik może występować w innym stężeniu, np. w Kanadzie dopuszczalne stężenie żelocyjanku to 13 mg/kg),
klasa ziarnowa soli wynosi 1÷6 mm (wielkość odsiewu na sicie górnym 6 mm to maksymalnie 10%, a na sicie dolnym 1 mm – 20%).



Żelocyjanek potasowy jest dodawany do mieszanki w celu równomiernego rozprowadzania środka. Pod wpływem związku bryły soli nie sklejają się ze sobą, a aplikacja proszku przeciwzamarzaniowego przebiega sprawniej.



Na to, jak działa sól drogowa, ma wpływ nie tylko jej skład, ale także odpowiednia ziarnistość. Przyjmuje się, że proszek powinien składać się:

w 60 do 80% z ziaren o grubości 1–3 mm,
w 10 do 25% z ziaren w przedziale 3–6 mm,
pozostałe 5% mogą stanowić ziarna mniejsze lub większe niż standardowe.



Taki skład zapewnia łatwe rozprowadzanie i długie działanie środka przeciwoblodzeniowego.


Jak działa sól drogowa?

W wyniku kontaktu z wodą zawartą w śniegu lub lodzie cząsteczki soli rozpadają się na atomy chloru i sodu. Powstały w ten sposób roztwór cechuje się niską temperaturą krzepnięcia, a energia wygenerowana wskutek rozbicia wiązań atomowych chlorku sodu rozsadza cząsteczki zamarzniętej wody.



To dlatego po aplikacji soli drogowej śnieg i lód zalegający na chodnikach zamienia się w wodniste błoto. Jest ono wprawdzie mniej śliskie, a zgromadzona w ten sposób wilgoć łatwiej paruje, ale z pewnością słyszałeś, że wielu kierowców narzeka wczesną wiosną na ogniska rdzy i korozję blachy.



Częściową odpowiedzialność za takie uszkodzenia ponosi właśnie błoto powstałe wskutek działania soli drogowej.


Do jakiej temperatury działa sól drogowa?

Jeżeli planujesz pozbyć się warstwy śniegu z chodnika przed domem, musisz pamiętać, że temperatura działania soli drogowej ma określone granice. Dlatego powinieneś dobrać mieszankę odpowiedniej klasy.



Temperatura zamarzania soli drogowej z niskiej kategorii cenowej będzie wahała się w okolicach od -4 do -6°C. Jeżeli zdecydujesz się na bardziej stężony roztwór, będziesz mógł skutecznie stosować sól drogową nawet podczas 15-stopniowych mrozów.



Teoretycznie istnieje możliwość sporządzenia roztworu, który poradzi sobie przy temperaturze rzędu -20°C, ale w praktyce niezwykle rzadko stosuje się aż tak stężone sole drogowe z uwagi na ich szkodliwe działanie dla środowiska.


Jak często stosować sól drogową?

Skoro już wiesz, do jakiej temperatury działa sól drogowa, pamiętaj, że jednorazowe rozsypanie proszku nie wystarczy. Szybkość działania roztworu zależy od wielu czynników. Należą do nich przede wszystkim:

stopień skoncentrowania mieszanki – im większe, tym szybciej występuje osłabienie struktury lodu i śniegu,
natężenia opadów śniegu – padający śnieg zmniejsza skuteczność rozsypanej soli drogowej,
temperatura otoczenia – to do niej powinien być dopasowany rodzaj mieszanki,
stopień zbrylenia śniegu lub lodu – im są one bardziej zbite, tym mniejsza jest płaszczyzna kontaktu z aktywnymi substancjami, a rozpuszczanie pokrywy następuje wolniej.



Przy niewielkiej grubości pokrywy stosowanie mieszanki przeciwoblodzeniowej daje efekty po kilkudziesięciu minutach. Jeżeli jednak śnieg pada przez wiele godzin, proces najprawdopodobniej będziesz musiał powtarzać nawet kilkukrotnie.


Ile soli drogowej powinieneś stosować?

W przypadku stosowania preparatów przeciwoblodzeniowych ilość rozsypywanego produktu nie jest czynnikiem, który determinowałby skuteczność działania. Na to, jak działa sól drogowa, znacznie większy wpływ ma czas ekspozycji śniegu na chlorek sodu.



W domowych warunkach, do odśnieżania podjazdu, schodów czy tarasu zaleca się rozsypywanie około kilograma soli na każde 10m2 powierzchni. To ilość, która z jednej strony zapewni skuteczne działanie, a z drugiej – nie zaszkodzi zanadto roślinom i zwierzętom domowym.



Firmy zajmujące się utrzymaniem czystości terenów miejskich używają do odśnieżania profesjonalnych solarek. To duże i wydajne maszyny, które rozrzucają sól drogową na wiele metrów dookoła i ze znacznie większym natężeniem, sięgającym nawet 20 kg na każdy metr kwadratowy.


Gdzie kupić profesjonalną sól drogową?

To nieważne, czy prowadzisz przedsiębiorstwo zajmujące się sprzątaniem i odśnieżaniem kilku dzielnic w dużym mieście, czy chcesz zadbać o czystość i bezpieczeństwo na terenie swojej działki. Zimą i tak będziesz potrzebował odpowiednich narzędzi.



Temperatura działania soli drogowej to jedno, ale jakość surowca to coś zupełnie innego. Dlatego, wybierając preparaty do odśnieżania dróg, kupuj wyłącznie produkty pochodzące od sprawdzonych firm. Dzięki temu zyskujesz gwarancję, że stosujesz certyfikowane środki, dopuszczone do obrotu na terenie Unii Europejskiej.

15:17, 14.01.2022


Mieszkanka  miastaMieszkanka miasta

15 34

Radni podjęli właściwą decyzję, a człowieka który złożył taką skargę powinno się ukarać za obrażanie urzędnika publicznego. 09:05, 13.01.2022

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

ŁukaszŁukasz

12 4

To następnym razem jak człowieka obudzą to wybije im drapanie łopatą po lodzie ze łbów ręcznie. 17:48, 13.01.2022


zdrowy na umyśle zdrowy na umyśle

5 0

Raczej sądzę, że urzędnik powinien przeszkolić pracowników, bo to nie najlepiej wygląda, że skazuje ludzi na zdrapywanie lodu ze skutych lodem ulic. Głąb, albo psychopata. 14:46, 14.01.2022


xwxxwx

0 2

Do Mieszkanka miasta.A skad wiesz ze ten co zglosil nie jest tez urzednikiem ? Z Urzedu jestes? A czym rozni sie urzednik od czlowieka nie urzednika i..... ? Pozniej dziwic sie ze maja was za *%#)!& do szkoly i doedukuj sie troche 22:02, 15.01.2022


Ale hecaAle heca

12 28

Ten mieszkaniec Dolnego Miasta to widocznie bardzo ważna osobistość ma bardzo szerokie plecy, skoro na jego widzimisię i pstryknięciem palca zmuszono radnych do zebrania nadzwyczajnej sesji i żąda odwołania dyrektora ZGK, a ten musiał się tłumaczyć z urojeń tamtego mieszkańca DM. 10:35, 13.01.2022

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

LukaszLukasz

10 4

Daj adres to przyjde ci w nocy podrapac lopata po chodniku frajerze 17:50, 13.01.2022


AdresAdres

6 3

Idź podrapać Dolne Miasto blok 8-12? 18:34, 13.01.2022


BulbaBulba

5 0

A przypadkiem nie jest tak , że Rada musi się zająć każdą skargą prawidłowo zgłoszoną ? Komisja Skarg wcześniej rozpatrzyła i na najbliższej sesji sprawa trafiła do porządku obrad . 20:37, 13.01.2022


Do LukaszDo Lukasz

2 0

Aaaa....to ty masz ból dvpy. Widać po komentarzach frustrację i ubliżanie innym, że jednak nie wyszło. A jak ci nie pasuje, że ludzie pracują w mieście o różnych porach dnia i nocy, to się przeprowadź. 16:23, 17.01.2022


RTRT

1 5

Jak tam p. Trojanowska ? Wszystko w porządku? 12:14, 13.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mułmuł

3 3

Poziom wszystkiego tu 12:59, 13.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do Lukasza Do Lukasza

3 26

Za te twoje groźby na forum
To są groźby karalne k. k
Więc trochę pokory drogi Panie
18:21, 13.01.2022

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

Do Do LukaszDo Do Lukasz

4 2

Ten Łukasz, to jest właśnie ten pan z Dolnego Miasta o którym jest ten artykuł. 20:04, 13.01.2022


Do do lukaszDo do lukasz

13 2

W Kodeksie Karnym jest także napisane, że dobro na które jest zamach można bronić. Ofiara takich niekompetentnych odśnieżaczy może wziąć sprawy we własne ręce. Zwłaszcza kiedy urzędnicy nie prowadzą szkoleń z prawidłowej pracy mimo skarg. 08:45, 14.01.2022


Do do do ŁukaszDo do do Łukasz

4 0

A skąd ta pewność? 14:18, 14.01.2022


fiubzdziufiubzdziu

10 2

Pan z tymi groźbami karalnymi wyskoczył na tego Pana jak ten odśnieżacz z plastikową łopatą na skutą lodem ulicę ??? Czy wy jesteście normalni?? 14:25, 14.01.2022


Do do łukasz2Do do łukasz2

16 5

W Kodeksie Karnym jest także napisane, że dobro na które jest zamach można bronić. Ofiara takich niekompetentnych odśnieżaczy może wziąć sprawy we własne ręce. Zwłaszcza kiedy urzędnicy nie prowadzą szkoleń z prawidłowej pracy mimo skarg. 08:43, 14.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ej wyej wy

29 3

a kto wymyslił ,żeby przymarznięty lód i śnieg usuwać plastikowymi łopatami ? zero szacunku dla pracy tych ludzi na mrozie, o efektach nie mówiąc , to jest sedno tej sprawy czy nie ? 09:20, 14.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ErykEryk

8 16

Wielu ludzi o 6 rano rusza do pracy... to kiedy k%%%% ma% mają odśnieżać aby na 6.00 było ogarnięte? Sztuczny problem dla emerytów i dewotek, normalny człowiek takimi bzdurami by się nie zajmował 12:29, 14.01.2022

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

tomtom

13 3

Problemem nie jest fakt ze odśnieżają, tylko jak to robią. Wystarczy posypac piachem a to widocznie jakis pijaczyna *%#)!& probowal oblodzony chodznik odlodzic??? 12:42, 14.01.2022


AKAK

1 0

Emeryci są nienormalnymi? A ,,odkrywca,, tego będzie wiecznie młody- a na pewno infantylny. 11:50, 16.01.2022


WłodekWłodek

14 1

Ludzie wykształceni i inteligentni wiedzą, że czynności zapewniające bezpieczeństwo od poślizgów na lodzie nie wymagają drapania łopatą. Ba, nie wymagają nawet użycia łopaty. Piasek i sól załatwiają sprawę. Sam piasek wystarczy na poślizg. 14:33, 14.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Homo sapiensHomo sapiens

10 0

Jak się okazuje, w XXI wieku nie dla każdego jest to oczywiste. Wątpię, że poszkodowany składałby skargę gdyby pracownicy ograniczali się do sypania piachem. To musiał być straszny jazgot. 14:43, 14.01.2022


jaja

3 0

Jak działa sól drogowa i kiedy warto ją stosować?
Październik 05, 2021

Podczas każdej zimy drastycznie wzrasta ilość wypadków i stłuczek samochodowych. Co ciekawe, wiele z nich ma miejsce nie tam, gdzie kierowcy poruszają się ze znaczną prędkością, ale na parkingach i osiedlowych uliczkach.



Mnóstwa problemów można by uniknąć, gdyby ulice i inne szlaki komunikacyjne były odpowiednio wcześnie pokrywane środkami przeciwoblodzeniowymi. Szukasz sprawdzonych sposobów walki ze śliską nawierzchnią? Wyjaśniamy, do jakiej temperatury działa sól drogowa i kiedy warto ją stosować!


Z czego składa się sól drogowa?

Sól drogowa to profesjonalny środek wykorzystywany do zmniejszania śliskości chodników, ulic i innych ciągów komunikacyjnych. W handlu na terenie Polski sól drogowa występuje pod postacią nieoczyszczonej soli kamiennej, której skład jest precyzyjnie określony na mocy normy PN-86/C-84081/02.



Zgodnie z powołaną Polską Normą sól drogowa musi zawierać:

minimum 90% chlorku sodu (NaCl); w praktyce jego stężenie wynosi od 90 do 97%,
maksymalnie 8% substancji nierozpuszczalnych w wodzie,
maksymalnie 3% wody,
20 mg żelocyjanku potasowego na każdy kilogram soli (w produktach pochodzących spoza UE ten składnik może występować w innym stężeniu, np. w Kanadzie dopuszczalne stężenie żelocyjanku to 13 mg/kg),
klasa ziarnowa soli wynosi 1÷6 mm (wielkość odsiewu na sicie górnym 6 mm to maksymalnie 10%, a na sicie dolnym 1 mm – 20%).



Żelocyjanek potasowy jest dodawany do mieszanki w celu równomiernego rozprowadzania środka. Pod wpływem związku bryły soli nie sklejają się ze sobą, a aplikacja proszku przeciwzamarzaniowego przebiega sprawniej.



Na to, jak działa sól drogowa, ma wpływ nie tylko jej skład, ale także odpowiednia ziarnistość. Przyjmuje się, że proszek powinien składać się:

w 60 do 80% z ziaren o grubości 1–3 mm,
w 10 do 25% z ziaren w przedziale 3–6 mm,
pozostałe 5% mogą stanowić ziarna mniejsze lub większe niż standardowe.



Taki skład zapewnia łatwe rozprowadzanie i długie działanie środka przeciwoblodzeniowego.


Jak działa sól drogowa?

W wyniku kontaktu z wodą zawartą w śniegu lub lodzie cząsteczki soli rozpadają się na atomy chloru i sodu. Powstały w ten sposób roztwór cechuje się niską temperaturą krzepnięcia, a energia wygenerowana wskutek rozbicia wiązań atomowych chlorku sodu rozsadza cząsteczki zamarzniętej wody.



To dlatego po aplikacji soli drogowej śnieg i lód zalegający na chodnikach zamienia się w wodniste błoto. Jest ono wprawdzie mniej śliskie, a zgromadzona w ten sposób wilgoć łatwiej paruje, ale z pewnością słyszałeś, że wielu kierowców narzeka wczesną wiosną na ogniska rdzy i korozję blachy.



Częściową odpowiedzialność za takie uszkodzenia ponosi właśnie błoto powstałe wskutek działania soli drogowej.


Do jakiej temperatury działa sól drogowa?

Jeżeli planujesz pozbyć się warstwy śniegu z chodnika przed domem, musisz pamiętać, że temperatura działania soli drogowej ma określone granice. Dlatego powinieneś dobrać mieszankę odpowiedniej klasy.



Temperatura zamarzania soli drogowej z niskiej kategorii cenowej będzie wahała się w okolicach od -4 do -6°C. Jeżeli zdecydujesz się na bardziej stężony roztwór, będziesz mógł skutecznie stosować sól drogową nawet podczas 15-stopniowych mrozów.



Teoretycznie istnieje możliwość sporządzenia roztworu, który poradzi sobie przy temperaturze rzędu -20°C, ale w praktyce niezwykle rzadko stosuje się aż tak stężone sole drogowe z uwagi na ich szkodliwe działanie dla środowiska.


Jak często stosować sól drogową?

Skoro już wiesz, do jakiej temperatury działa sól drogowa, pamiętaj, że jednorazowe rozsypanie proszku nie wystarczy. Szybkość działania roztworu zależy od wielu czynników. Należą do nich przede wszystkim:

stopień skoncentrowania mieszanki – im większe, tym szybciej występuje osłabienie struktury lodu i śniegu,
natężenia opadów śniegu – padający śnieg zmniejsza skuteczność rozsypanej soli drogowej,
temperatura otoczenia – to do niej powinien być dopasowany rodzaj mieszanki,
stopień zbrylenia śniegu lub lodu – im są one bardziej zbite, tym mniejsza jest płaszczyzna kontaktu z aktywnymi substancjami, a rozpuszczanie pokrywy następuje wolniej.



Przy niewielkiej grubości pokrywy stosowanie mieszanki przeciwoblodzeniowej daje efekty po kilkudziesięciu minutach. Jeżeli jednak śnieg pada przez wiele godzin, proces najprawdopodobniej będziesz musiał powtarzać nawet kilkukrotnie.


Ile soli drogowej powinieneś stosować?

W przypadku stosowania preparatów przeciwoblodzeniowych ilość rozsypywanego produktu nie jest czynnikiem, który determinowałby skuteczność działania. Na to, jak działa sól drogowa, znacznie większy wpływ ma czas ekspozycji śniegu na chlorek sodu.



W domowych warunkach, do odśnieżania podjazdu, schodów czy tarasu zaleca się rozsypywanie około kilograma soli na każde 10m2 powierzchni. To ilość, która z jednej strony zapewni skuteczne działanie, a z drugiej – nie zaszkodzi zanadto roślinom i zwierzętom domowym.



Firmy zajmujące się utrzymaniem czystości terenów miejskich używają do odśnieżania profesjonalnych solarek. To duże i wydajne maszyny, które rozrzucają sól drogową na wiele metrów dookoła i ze znacznie większym natężeniem, sięgającym nawet 20 kg na każdy metr kwadratowy.


Gdzie kupić profesjonalną sól drogową?

To nieważne, czy prowadzisz przedsiębiorstwo zajmujące się sprzątaniem i odśnieżaniem kilku dzielnic w dużym mieście, czy chcesz zadbać o czystość i bezpieczeństwo na terenie swojej działki. Zimą i tak będziesz potrzebował odpowiednich narzędzi.



Temperatura działania soli drogowej to jedno, ale jakość surowca to coś zupełnie innego. Dlatego, wybierając preparaty do odśnieżania dróg, kupuj wyłącznie produkty pochodzące od sprawdzonych firm. Dzięki temu zyskujesz gwarancję, że stosujesz certyfikowane środki, dopuszczone do obrotu na terenie Unii Europejskiej.

15:17, 14.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jaja

4 0


Jak działa sól drogowa i kiedy warto ją stosować?
Październik 05, 2021

Podczas każdej zimy drastycznie wzrasta ilość wypadków i stłuczek samochodowych. Co ciekawe, wiele z nich ma miejsce nie tam, gdzie kierowcy poruszają się ze znaczną prędkością, ale na parkingach i osiedlowych uliczkach.



Mnóstwa problemów można by uniknąć, gdyby ulice i inne szlaki komunikacyjne były odpowiednio wcześnie pokrywane środkami przeciwoblodzeniowymi. Szukasz sprawdzonych sposobów walki ze śliską nawierzchnią? Wyjaśniamy, do jakiej temperatury działa sól drogowa i kiedy warto ją stosować!


Z czego składa się sól drogowa?

Sól drogowa to profesjonalny środek wykorzystywany do zmniejszania śliskości chodników, ulic i innych ciągów komunikacyjnych. W handlu na terenie Polski sól drogowa występuje pod postacią nieoczyszczonej soli kamiennej, której skład jest precyzyjnie określony na mocy normy PN-86/C-84081/02.



Zgodnie z powołaną Polską Normą sól drogowa musi zawierać:

minimum 90% chlorku sodu (NaCl); w praktyce jego stężenie wynosi od 90 do 97%,
maksymalnie 8% substancji nierozpuszczalnych w wodzie,
maksymalnie 3% wody,
20 mg żelocyjanku potasowego na każdy kilogram soli (w produktach pochodzących spoza UE ten składnik może występować w innym stężeniu, np. w Kanadzie dopuszczalne stężenie żelocyjanku to 13 mg/kg),
klasa ziarnowa soli wynosi 1÷6 mm (wielkość odsiewu na sicie górnym 6 mm to maksymalnie 10%, a na sicie dolnym 1 mm – 20%).



Żelocyjanek potasowy jest dodawany do mieszanki w celu równomiernego rozprowadzania środka. Pod wpływem związku bryły soli nie sklejają się ze sobą, a aplikacja proszku przeciwzamarzaniowego przebiega sprawniej.



Na to, jak działa sól drogowa, ma wpływ nie tylko jej skład, ale także odpowiednia ziarnistość. Przyjmuje się, że proszek powinien składać się:

w 60 do 80% z ziaren o grubości 1–3 mm,
w 10 do 25% z ziaren w przedziale 3–6 mm,
pozostałe 5% mogą stanowić ziarna mniejsze lub większe niż standardowe.



Taki skład zapewnia łatwe rozprowadzanie i długie działanie środka przeciwoblodzeniowego.


Jak działa sól drogowa?

W wyniku kontaktu z wodą zawartą w śniegu lub lodzie cząsteczki soli rozpadają się na atomy chloru i sodu. Powstały w ten sposób roztwór cechuje się niską temperaturą krzepnięcia, a energia wygenerowana wskutek rozbicia wiązań atomowych chlorku sodu rozsadza cząsteczki zamarzniętej wody.



To dlatego po aplikacji soli drogowej śnieg i lód zalegający na chodnikach zamienia się w wodniste błoto. Jest ono wprawdzie mniej śliskie, a zgromadzona w ten sposób wilgoć łatwiej paruje, ale z pewnością słyszałeś, że wielu kierowców narzeka wczesną wiosną na ogniska rdzy i korozję blachy.



Częściową odpowiedzialność za takie uszkodzenia ponosi właśnie błoto powstałe wskutek działania soli drogowej.


Do jakiej temperatury działa sól drogowa?

Jeżeli planujesz pozbyć się warstwy śniegu z chodnika przed domem, musisz pamiętać, że temperatura działania soli drogowej ma określone granice. Dlatego powinieneś dobrać mieszankę odpowiedniej klasy.



Temperatura zamarzania soli drogowej z niskiej kategorii cenowej będzie wahała się w okolicach od -4 do -6°C. Jeżeli zdecydujesz się na bardziej stężony roztwór, będziesz mógł skutecznie stosować sól drogową nawet podczas 15-stopniowych mrozów.



Teoretycznie istnieje możliwość sporządzenia roztworu, który poradzi sobie przy temperaturze rzędu -20°C, ale w praktyce niezwykle rzadko stosuje się aż tak stężone sole drogowe z uwagi na ich szkodliwe działanie dla środowiska.


Jak często stosować sól drogową?

Skoro już wiesz, do jakiej temperatury działa sól drogowa, pamiętaj, że jednorazowe rozsypanie proszku nie wystarczy. Szybkość działania roztworu zależy od wielu czynników. Należą do nich przede wszystkim:

stopień skoncentrowania mieszanki – im większe, tym szybciej występuje osłabienie struktury lodu i śniegu,
natężenia opadów śniegu – padający śnieg zmniejsza skuteczność rozsypanej soli drogowej,
temperatura otoczenia – to do niej powinien być dopasowany rodzaj mieszanki,
stopień zbrylenia śniegu lub lodu – im są one bardziej zbite, tym mniejsza jest płaszczyzna kontaktu z aktywnymi substancjami, a rozpuszczanie pokrywy następuje wolniej.



Przy niewielkiej grubości pokrywy stosowanie mieszanki przeciwoblodzeniowej daje efekty po kilkudziesięciu minutach. Jeżeli jednak śnieg pada przez wiele godzin, proces najprawdopodobniej będziesz musiał powtarzać nawet kilkukrotnie.


Ile soli drogowej powinieneś stosować?

W przypadku stosowania preparatów przeciwoblodzeniowych ilość rozsypywanego produktu nie jest czynnikiem, który determinowałby skuteczność działania. Na to, jak działa sól drogowa, znacznie większy wpływ ma czas ekspozycji śniegu na chlorek sodu.



W domowych warunkach, do odśnieżania podjazdu, schodów czy tarasu zaleca się rozsypywanie około kilograma soli na każde 10m2 powierzchni. To ilość, która z jednej strony zapewni skuteczne działanie, a z drugiej – nie zaszkodzi zanadto roślinom i zwierzętom domowym.



Firmy zajmujące się utrzymaniem czystości terenów miejskich używają do odśnieżania profesjonalnych solarek. To duże i wydajne maszyny, które rozrzucają sól drogową na wiele metrów dookoła i ze znacznie większym natężeniem, sięgającym nawet 20 kg na każdy metr kwadratowy.


Gdzie kupić profesjonalną sól drogową?

To nieważne, czy prowadzisz przedsiębiorstwo zajmujące się sprzątaniem i odśnieżaniem kilku dzielnic w dużym mieście, czy chcesz zadbać o czystość i bezpieczeństwo na terenie swojej działki. Zimą i tak będziesz potrzebował odpowiednich narzędzi.



Temperatura działania soli drogowej to jedno, ale jakość surowca to coś zupełnie innego. Dlatego, wybierając preparaty do odśnieżania dróg, kupuj wyłącznie produkty pochodzące od sprawdzonych firm. Dzięki temu zyskujesz gwarancję, że stosujesz certyfikowane środki, dopuszczone do obrotu na terenie Unii Europejskiej.

15:19, 14.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AkAk

3 0

A co to jest podatek osłonowy droga redakcjo??
23:37, 15.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CzapaCzapa

3 3

Ten co się skarżył to nie był czasami były trep ...?????? 12:42, 16.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

treptrep

0 1

Skarżyć to można w szkole na kolegów. Skarge w życiu dorosłym składa się kiedy ktoś partaczy robote, lub narusza cudze prawa. W tym wypadku prawo do spokojnego wypoczynku. ZGK bastępnym razem dostać nawet powództwo cywilne i będzie płacił poszkodowanym. Wtedy na pewno polecą łby. 13:30, 18.01.2022


ej Tej!ej Tej!

0 4

Ciekaw jestem kiedy RM pochyli się nad tematem Wałczanek skazanych wyrokiem sądowym na scaphism. Wiadomo, że już 6 dziesięcioleci nie wykonują tych wyroków, ale zawsze musi być ten pierwszy raz. Może chociaż eksmisje? Trudny i niewygodny temat, ale kiedyś trzeba zacząć. Do boju RM!!! 10:44, 17.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%