Zima bywa ciężkim okresem w pracy, zwłaszcza dla wszystkich zawodów, które funkcjonują na wolnym powietrzu. Jednak nawet w biurach mróz i smog unoszący się w powietrzu daje się we znaki. Oto kilka wskazówek, jak przygotować firmę do nadchodzącej zimy i co mogą zrobić w tej kwestii pracownicy, jak i pracodawcy.
Odpowiednia temperatura w zakładzie pracy warunkuje nie tylko samopoczucie pracowników, lecz również tempo i efektywność pracy. W zimie powinna być ona podwyższona na tyle, aby pracownicy nie musieli zakładać dodatkowej odzieży. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób pracujących w stałych, nieruchomych pozycjach np. przy biurku. W obowiązku pracodawcy jest zadbanie o wszelkie urządzenia, które utrzymają odpowiednią temperaturę w zakładzie pracy. Może on również wykorzystać odzież termoaktywną bądź rozdawać przez jakiś czas ciepłe posiłki oraz napoje.
Przygotowanie zakładu pracy przed zimą dotyczy przede wszystkim budynków, które są nieocieplone bądź funkcjonowanie w nich jest utrudnione w zimie ze względu na specyfikę konstrukcji. Pracodawca powinien zadbać o należyte docieplenie siedziby firmy, a także czynności z zakresu m.in. odśnieżania dachu. Jest to punkt newralgiczny zwłaszcza w budynkach wielkopowierzchniowych np. halach magazynowych. Praca w zimie powinna być nie tylko komfortowa, lecz również bezpieczna.
Urządzenia oczyszczające powietrze to obecnie standard, który należy zachować w okresie grzewczym w zakładach pracy. Najlepszym, lecz najdroższym rozwiązaniem są systemy klimatyzacyjne posiadające opcję filtrowania powietrza i oczyszczania go. Alternatywą jest umieszczenie w zakładzie pracy przenośnych oczyszczaczy powietrza. Dobrym pomysłem jest również zapewnienie pracownikom masek przeciw smogowych, które będą mogli zakładać w czasie drogi z i do pracy.