Koniec z korkami i ciężarówkami w centrum Szczecinka! Od dziś kierowcy jadący drogą krajową nr 20 mogą swobodnie omijać miasto nową, 4,3-kilometrową obwodnicą. Inwestycja, na którą mieszkańcy czekali z niecierpliwością, stała się faktem i znacząco poprawi komfort życia w Szczecinku.
Nowa trasa, biegnąca na południe od miasta, płynnie łączy się z drogą ekspresową S11 poprzez nowoczesny węzeł "Szczecinek Południe". Dzięki temu strategicznemu połączeniu, przez samo serce Szczecinka nie przebiega już żadna droga krajowa. Możemy spodziewać się znaczącego zmniejszenia ruchu pojazdów, zwłaszcza tych ciężkich, co przełoży się na czystsze powietrze, mniejszy hałas i ogólną poprawę warunków życia mieszkańców. Ruch tranzytowy będzie teraz odbywał się sprawnie i bez zakłóceń nową obwodnicą.
Choć od jesieni 2019 roku funkcjonuje już obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11, to jednak ruch w ciągu DK20 nadal obciążał centrum miasta. Dlatego tak kluczowa stała się budowa kolejnej obwodnicy, tym razem w ciągu drogi krajowej nr 20.
Przetarg na realizację tej ważnej inwestycji ogłosiliśmy pod koniec 2020 roku. W lipcu 2021 roku podpisaliśmy umowę z renomowaną firmą Budimex, opiewającą na kwotę 106,7 mln zł. Zadaniem wykonawcy było zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy. Prace budowlane ruszyły w listopadzie 2022 roku, po uzyskaniu niezbędnej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Warto podkreślić, że trasa obwodnicy powstała w zupełnie nowym przebiegu, co pozwoliło na minimalizację utrudnień w ruchu drogowym podczas budowy. Prace przebiegały zgodnie z harmonogramem i zakończyły się w kwietniu bieżącego roku. Po dopełnieniu formalności i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, dziś możemy z satysfakcją oddać tę ważną drogę do użytku kierowców. Wraz z otwarciem obwodnicy, dotychczasowy przebieg DK20 przez Szczecinek, liczący 7,3 km, utracił kategorię drogi krajowej.
Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Jej trasa rozpoczyna się w miejscowości Sitno, na zachód od Szczecinka, i biegnie w kierunku wschodnim, aż do przecięcia z drogą ekspresową S11. W ramach inwestycji powstał nowoczesny węzeł drogowy "Szczecinek Południe", który umożliwia kierowcom wygodny wjazd na S11 i zjazd z niej na węźle "Szczecinek Śródmieście", by powrócić na DK20.
Podczas planowania i realizacji tej inwestycji, szczególną uwagę zwróciliśmy na kwestie ochrony środowiska. Aby zapewnić ciągłość szlaków migracyjnych zwierząt, wybudowaliśmy imponujące przejścia: dolne o szerokości 30 metrów i górne o szerokości 50 metrów. Powstały również przepusty dla mniejszych zwierząt i płazów, a cała trasa została ogrodzona od otaczającego terenu.
Obwodnica rozpoczyna się rondem w rejonie Sitna, kolejne rondo znajduje się na skrzyżowaniu z ulicą Pilską, a ostatnie zamyka trasę na węźle "Szczecinek Południe". Na przecięciu z linią kolejową Piła - Ustka powstał wiadukt, pod którym poprowadzono również drogę powiatową. Wzdłuż nowej trasy wybudowano jezdnie dodatkowe, zapewniające dojazd do posesji położonych w jej sąsiedztwie.
Ta kluczowa inwestycja była dofinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy (projekt „Budowa obwodnic miejscowości na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA”).
Obwodnica Szczecinka to już druga oddana do ruchu obwodnica w województwie zachodniopomorskim, realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Pierwszą zakończoną inwestycją była obwodnica Gryfina w ciągu DK31, z której kierowcy korzystają od grudnia ubiegłego roku. W marcu tego roku uzyskaliśmy decyzję ZRID dla obwodnicy Szwecji w ciągu DK22, a wykonawca rozpoczął już pierwsze prace w terenie.
Na etapie realizacji w formule "Projektuj i buduj" znajdują się jeszcze trzy obwodnice w naszym regionie: dwie na DK22 – w Wałczu i Rusinowie – gdzie obecnie trwa proces uzyskiwania decyzji ZRID, oraz obwodnica Stargardu na DK20, dla której trwają prace nad projektem budowlanym.
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 trwa przetarg na budowę, a w ostatnich tygodniach wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę. Ta inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13). W przetargu jest również obwodnica Złocieńca w ciągu DK20, gdzie 7 kwietnia poznaliśmy oferty wykonawców. Niestety, w przypadku obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu, konieczne będzie ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.
Otwarcie obwodnicy Szczecinka to kolejny ważny krok w poprawie infrastruktury drogowej naszego regionu i znaczące ułatwienie dla mieszkańców miasta. Cieszymy się, że możemy oddać w ręce kierowców nowoczesną i bezpieczną trasę, która przyczyni się do zwiększenia komfortu podróżowania i poprawy jakości życia w Szczecinku.
fot. GDDKiA
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz