Zamknij

Buzz marketing

11.01, 16.01.2023 . Aktualizacja: 09.57, 20.01.2023
Skomentuj
REKLAMA

W niniejszym rozdziale omawiamy różne rodzaje działań marketingowych. Kolejnym ważnym narzędziem, bez którego ciężko się obejść prowadząc firmę jest marketing szeptany (WoMM), który znany jest również jako buzz marketing. Marketing szeptany jest specyficzną formą marketingu. Polega on na prowadzeniu komunikacji z użytkownikami w Internecie. Komunikacja odbywa się tutaj na różnych forach, blogach i portalach. Coraz popularniejsza staje się również komunikacja w social media, na różnych grupach. Buzz marketing jest chyba najbardziej niedocenianym narzędziem marketingowym. Nie jest to narzędzie wielkozasięgowe, raczej przypomina skalpel niż wystrzał z armaty. Dzięki temu narzędziu, precyzyjnie jesteśmy w stanie dotrzeć do tych osób, które wyrażają swoje zainteresowanie danym tematem. Takim użytkownikom polecamy konkretne rozwiązanie – podejmujemy z nim dialog, efektem którego jest sprzedaż i darmowa kasa za rejestrację bez depozytu.

Duże domy mediowe traktują buzz marketing jako narzędzie gorszej kategorii, w dużej mierze przez to, że pozwala dotrzeć do konkretnej osoby, a nie budować zasięg działań (często przestrzelony, bo kierowany do wszystkich, a nie tylko do zainteresowanych). Jednak warto zastanowić się jaki jest interes przedsiębiorcy – chce trafiać do wszystkich, wydając wielomilionowe budżety, czy do zainteresowanych za przyzwoite pieniądze?

Negatywne postrzeganie marketingu szeptanego

Do tego dochodzi negatywne postrzeganie marketingu szeptanego. Jeszcze parę lat temu, większość agencji i klientów słysząc „buzz marketing”, lub „marketing szeptany” pytało „to ten SPAM?” Nie. Marketing szeptany TO NIE SPAM! Nie dajcie sobie wmówić tego poglądu, bo jest błędny.

Negatywne postrzeganie tego narzędzia wzięło się z tego, że wiele lat temu wiele osób uznało, że to proste narzędzie i zaczęło spamować fora. Nie były to profesjonalne działania. Wpisy były kopiowane i wielokrotnie wstawiane z tą samą treścią, niezależnie od tematu. Fala SPAMu zalała fora i to spowodowało, że buzz marketing jest (jeszcze) postrzegany negatywnie.

Tak działające pseudo agencje marketingowe, freelancerzy i osoby prywatne zniknęły z rynku. Takie działania nie przynosiły żadnej korzyści dla firm, a jedynie budowało negatywny przekaz. Wiele firm wycofało się z tej formy promocji.

Obecnie WoMM nie ma nic wspólnego z tamtymi działaniami.

To bardzo etyczne, skuteczne i wymagające narzędzie. Obecnie buzz marketing ma za zadanie edukować użytkowników, prowadzić z nimi merytoryczną, rzeczową dyskusję i angażować w komunikację i zainteresowanie marką, a finalnie – zachęcić do zakupu. Do tego, to komunikacja prowadzona w miejscach odpowiadających branży klienta, z profili z odpowiednią historią i co najważniejsze – to naturalna komunikacja, która wzbudza zainteresowanie społeczności w której ją prowadzimy.

BUZZ Marketing – kiedy sprawdza się najlepiej?

Buzz marketing polega na „szeptaniu” o marce osobom, które są zainteresowane marką, szukają produktu lub usługi, którą realizuje marka. Rozmawiamy z taką osobą, dopytujemy ją o jej potrzeby i oczekiwania, a gdy wiemy czego oczekuje, przedstawiamy jej produkt klienta. Tego typu działania mają bardzo dużą skuteczność w sprzedaży. Fakt – jest to skala mikro, ale gdy nie mamy wielkiego budżetu warto zainwestować w tego typu działania, bo zwrot z inwestycji jest tego wart.

Marketing dyskusji, to również idealne narzędzie budowania przywiązania do marki i jej pozytywnego wizerunku. Dzięki umiejętnie realizowanej kampanii, tworzymy pozytywny wizerunek firmy i miejsca, w których użytkownicy mogą dowiedzieć się o niej czegoś więcej.

Jest to idealne narzędzie, które pozwala wyedukować grupę docelową. W szczególności sprawdza się wtedy, gdy nasza usługa lub produkt jest bardzo innowacyjna i niezbędna jest edukacja grupy docelowej.

Dodatkowo, marketing szeptany sprawdza się idealnie jako narzędzie wychodzenia z kryzysów wizerunkowych, głównie dzięki temu, że marka może rozmawiać z osobami, które nie są zadowolone z któregoś elementu działania firmy.

(.)
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
0%