Pomorze Zachodnie konsekwentnie stawia na modernizację transportu kolejowego, a najnowsze inwestycje w nowoczesny tabor stają się faktem dzięki odblokowanym środkom z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Już wkrótce na tory regionu wyjedzie ostatni z ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), znacząco podnosząc komfort i bezpieczeństwo podróży.
KPO napędza rozwój kolei w regionie
Jak podkreśla Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, odblokowane fundusze z KPO mają kluczowe znaczenie dla rozwoju floty kolejowej. "Blisko 180 mln zł dofinansuje zakup ośmiu czteroczłonowych EZT. Siedem z nich już wozi mieszkańców naszego regionu i turystów, a ostatni z zamówionych pociągów trafi do nas jeszcze w tym roku. Mamy najnowocześniejszą flotę kolejową wśród regionów!" – mówi Marszałek.
Inwestycje w komfort i bezpieczeństwo
Województwo Zachodniopomorskie, jako organizator regionalnych przewozów pasażerskich, od lat współpracuje ze spółką Polregio S.A., dążąc do zwiększenia atrakcyjności i częstotliwości połączeń. Obecnie region dysponuje 1206 km linii kolejowych, z czego ponad 750 km jest zelektryfikowanych.
Własna flota Pomorza Zachodniego liczy już 71 pojazdów, w tym 40 elektrycznych Impulsów i 12 dwunapędowych. Najnowszym krokiem jest zastąpienie starszych, przeszło czterdziestoletnich pojazdów EN57AL nowoczesnymi EZT-ami. 14 lipca 2023 roku podpisano umowę z firmą NEWAG SA na dostawę czterech, z możliwością rozszerzenia do ośmiu, nowych czteroczłonowych EZT. Dzięki temu mieszkańcy regionu zyskują dostęp do pociągów o zwiększonej liczbie miejsc na rowery (do 16) oraz szeregu innych udogodnień.
Dofinansowanie z KPO – klucz do modernizacji
Wniosek o wsparcie z KPO dla projektu "Dostawa fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym" uzyskał status przedsięwzięcia podstawowego. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 261 mln zł brutto, z dofinansowaniem na poziomie 84% kosztów kwalifikowanych, czyli blisko 178,5 mln zł. Umowę w tej sprawie podpisano 3 czerwca 2025 roku, a odbiór ostatniego pojazdu zaplanowano na 20 listopada 2025 roku.
Nowoczesność na pokładzie
Zakupione pociągi są przystosowane do jazdy dwukierunkowej z prędkością eksploatacyjną 160 km/h. Wyposażono je w:
najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa,
klimatyzację,
Wi-Fi,
dwie toalety,
udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością, w tym lekkie rampy rozkładane,
154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 miejsca stojące,
16 stanowisk do przewozu rowerów,
kosze do segregacji odpadów,
szersze miejsca dla kobiet w ciąży,
dedykowane miejsca dla osób z psami asystującymi,
wydzielone, podwyższone miejsca dla osób ze spektrum autyzmu, z możliwością przygaszenia świateł.
Wzrost liczby pasażerów i dalsze plany
Pociągi te, których właścicielem jest samorząd województwa, będą obsługiwane przez POLREGIO S.A. na kluczowych trasach, takich jak Zielona Góra-Szczecin-Świnoujście, Szczecin–Słupsk i Kołobrzeg–Poznań. Codziennie pociągi z logo Pomorza Zachodniego wyruszają w trasę nawet 270 razy, przewożąc tysiące pasażerów. W 2024 roku z usług kolei regionalnych w regionie skorzystało ponad 8 mln osób, co jest rekordowym wynikiem od ponad 10 lat.
Docelowo flota Pomorza Zachodniego liczyć będzie łącznie 72 pojazdy, w tym 42 elektryczne Impulsy i 12 hybryd, co pozwoli na dalsze unowocześnienie i rozwój regionalnych przewozów kolejowych.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz