Rada Młodzieżowa przy Parlamentarnym Zespole ds. Młodzieży, największy młodzieżowy organ doradczy w Polsce, przedstawiła swoje propozycje zmian do Senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe (druk nr 1650). Choć pozytywnie oceniają uregulowanie kwestii funkcjonowania spółdzielni uczniowskich, jednocześnie apelują o bardziej ambitne i innowacyjne rozwiązania, w szczególności dotyczące nadania osobowości prawnej.
Projekt ustawy nr 1650 ma na celu uregulowanie zasad tworzenia i działania spółdzielni uczniowskich – inicjatyw prowadzonych przez uczniów, zajmujących się działalnością gospodarczą (np. sklepiki szkolne, sprzedaż na małą skalę) lub społeczną (np. akcje charytatywne). Spółdzielnie te stanowią praktyczną formę edukacji w zakresie przedsiębiorczości, zarządzania finansami i pracy zespołowej. Rada Młodzieżowa popiera zapisy o uproszczonej rachunkowości, operowaniu własnym budżetem i pobieraniu wpisowego do 10 zł, widząc w nich zachętę do zakładania nowych organizacji.
Dwa typy spółdzielni: klucz do rozwoju
Największym ograniczeniem w obecnym projekcie, zdaniem Rady, jest brak osobowości prawnej dla spółdzielni uczniowskich. Jej nadanie umożliwiłoby podpisywanie umów, podejmowanie długoterminowych zobowiązań oraz ubieganie się o granty i inne formy wsparcia finansowego. Pozwoliłoby to na profesjonalizację działalności, realizację ambitnych celów oraz współpracę z organizacjami pozarządowymi i instytucjami.
Wychodząc naprzeciw obawom przed nadmierną formalnością i odpowiedzialnością, Rada Młodzieżowa proponuje wprowadzenie dwóch rodzajów spółdzielni uczniowskich:
Spółdzielnie bez osobowości prawnej: działające na podstawie rozwiązań ujętych w projekcie ustawy (uproszczone formalności).
Spółdzielnie z osobowością prawną: przysługiwałyby im wszystkie prawa i obowiązki przewidziane w Prawie spółdzielczym, z wyjątkiem odpowiedzialności osobistej członków.
Wybór typu spółdzielni byłby zależny od decyzji nauczycieli i uczniów, uwzględniając specyfikę placówki.
Bezpieczeństwo finansowe i odpowiedzialność opiekunów
Młodzieżowy organ doradczy porusza również kwestię odpowiedzialności. Proponuje, aby uczniowie nie ponosili jej w ogóle, a nauczyciele-opiekunowie – jedynie ograniczoną, wzorowaną na zasadach działalności spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Odpowiedzialność finansową ponosiłaby najpierw spółdzielnia jako całość, a dopiero subsydiarnie, odpowiedzialni członkowie zarządu.
Ponadto, Rada sugeruje – zgodnie z rekomendacjami Ministra Finansów – wprowadzenie:
systemu dotacji państwowych dla najbardziej potrzebujących spółdzielni z osobowością prawną,
jasnych limitów zobowiązań finansowych dla obu typów spółdzielni,
skutecznego systemu raportowania finansowego dla obu typów.
Powyższe rozwiązania mają na celu ograniczenie ryzyka strat i niewypłacalności oraz ochronę przed defraudacją środków, co z pewnością zwiększy komfort i poczucie bezpieczeństwa uczniów.
Benefity i ranking jako zachęta
W celu zachęcenia uczniów i nauczycieli do zakładania inicjatyw, Rada postuluje wprowadzenie niefinansowych benefitów dla opiekunów i społeczności szkolnych, zapewnianych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN). Miałyby one przybrać formę:
-certyfikatów potwierdzających doświadczenie nauczyciela,
-szkoleń dla nauczycieli i spotkań z ekspertami dla uczniów,
-regionalnych spotkań dla opiekunów w celu wymiany wiedzy i doświadczeń.
Ostatnią propozycją jest stworzenie rankingu spółdzielni i realizowanych przez nie projektów. Ranking, prowadzony przez ekspertów pod nadzorem MEN, miałby zwiększyć atrakcyjność podejmowania innowacyjnych przedsięwzięć i dawałby uczniom możliwość obiektywnej oceny ich pracy.
Rada Młodzieżowa apeluje do parlamentarzystów o rozważenie ich propozycji, podkreślając, że młodzi ludzie są aktywni i gotowi na podejmowanie wyzwań. Wierzą, że wprowadzenie tych rozwiązań pozwoli uczniom rozwijać przedsiębiorczość i spółdzielczość w sposób bardziej profesjonalny i odpowiedzialny.
opr G
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz